Betere marktkansen door groeistrategie en businessmodel
Herken je dat? Je bent specialist in jouw business. Toch heb je het gevoel dat je meer uit je bedrijf kunt halen. Is jouw businessmodel nog up-to-date? Waarin onderscheidt jouw bedrijf zich van anderen? En hoe bepaal je de groeistrategie? Hoe verbeter je jouw verdienmodel? Op deze vragen kreeg Fabian Compagner van AI-bedrijf ToPerform Smart Solutions antwoord. In zijn zoektocht naar nieuwe groeikansen heb ik hem begeleid. En met succes. Tijdens het adviestraject heeft ToPerform nieuwe marktkansen gevonden. Ook is de basis gelegd voor marketing en sales.
Wat was het probleem?
ToPerform is een prachtig bedrijf, dat klaar is om de horizon te verbreden. ToPerform wil zowel in Nederland als het buitenland groeien. Een goede groeistrategie en nieuwe marktkansen zijn daar voor nodig. Fabian ging dus in gesprek met Ronald van der Togt van Expertision om beter inzicht te krijgen in het businessmodel. Zo was er meer inzicht nodig in de kwaliteiten waarmee ToPerform zich onderscheid van andere partijen. Uiteindelijk leidt dit tot een schaalbaar verdienmodel. Een klus die me op het lijf geschreven is en waar je me altijd voor kunt bellen!
Wat heb ik gedaan?
En dus gingen we aan de slag met het businessmodel en de groeistrategie. We maakten eerst goed kennis. Fabian, zijn bedrijf en business leren kennen, weten wat hem beweegt en wat hij belangrijk vindt. Dit is de basis. We bleken zowel zakelijk als persoonlijk een klik te hebben. We hadden mooie, open gesprekken met een brede insteek en de nodige humor.
Gratis advies door coachingsvoucher
Door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) ben ik erkend als “bedrijfsadviseur internationaal ondernemen”. Dit biedt het voordeel dat we een coachingsvoucher voor ToPerform konden aanvragen. RVO betaalt de kosten van het adviestraject. Voor de ondernemer zijn de adviezen over de groeistrategie en het businessmodel gratis, maar niet vrijblijvend. Om er een succes van te maken, zul je als ondernemer wel tijd moeten vrijmaken voor het adviestraject. En dat heeft Fabian zeker gedaan! Aan de hand van allerlei opdrachten heeft hij zijn business stevig in kaart gebracht.
Oriëntatie op het buitenland
Samen keken we naar de mogelijkheden en risico’s van het ondernemen in het buitenland. Marktinformatie verzamelen en een actieplan maken om succesvol te zijn. Het kost je geen geld, maar levert je wel veel op!
Businessmodel onder de loep
Vervolgens hebben we het businessmodel in kaart gebracht via mijn International Business Canvas. Dit model heeft laten zien wat de unieke kwaliteiten van ToPerform zijn. Het leverde nieuwe marktkansen en een krachtige groeistrategie op.
Onderscheidend en waarde voor klanten
Belangrijke input voor het businessmodel en de groeistrategie komt uit de waardepropositie. Samen hebben we de meest onderscheidende elementen van het werk van ToPerform bepaald in de ogen van klanten. Waardepropositie; het zo goed mogelijk afstemmen van je producten en diensten op de behoefte van klanten zorgt voor een goed match. Dat klinkt logisch en dat is het ook. Toch hebben veel bedrijven daar nog iets in te winnen! ToPerform heeft door het traject helder zicht gekregen op hun waardepropositie.
Toetsing van uitkomsten met Waardecirkel
Alle bovenstaande resultaten zijn getoetst via de Waardecirkel van Expertision. Voor het businessmodel en de groeistrategie zijn zes kernvragen belangrijk:
- Wat willen wij als bedrijf?
- Wat willen onze klanten?
- Wat willen zowel wij als onze klanten?
- Wat doen andere aanbieders niet?
- Wat willen wij én wat willen de klanten dat ze bij anderen niet vinden?
- Wat kunnen we écht beter dan andere aanbieders?
Door deze aanpak is Fabian anders gaan nadenken over zijn bedrijf. En daarmee zag hij veel nieuwe mogelijkheden. Dat gaf ons allebei inspiratie!
Wat is mijn resultaat?
Een zeer tevreden klant. Fabian zei er het volgende over:
Veel nieuwe inzichten over onze groeistrategie
”Ronald heeft me aangezet om na te denken over mijn business. Afwisselend met strategische vergezichten en praktische onderwerpen. Dat was heel stimulerend en richting gevend. Tijdens het traject heb ik nieuwe mogelijkheden ontdekt voor ToPerform waarmee ik meer ga doen. Dit zat in de toepassing van onze kennis. Belangrijke vraag was: Waarvoor doe ik het? Hoe ga ik dat toepassen? Dankzij het traject zijn ons businessmodel en de groeistrategie meer onderbouwd. Ons verdienmodel is ook breder geworden dan aanvankelijk gedacht. Het mooie is dat we niet van onze kern zijn afgeweken. Heel blij mee!
Verder kijken dan de opdracht
De samenwerking met Ronald vond ik heel prettig. En wat zo prettig is: Ronald kijkt verder dan alleen de opdracht. Hij dacht bijvoorbeeld ook mee over de relatie die we met klanten willen opbouwen. Hierdoor hebben we goede haakjes gevonden voor onze online marketing en nieuwe website. Er is een mooie brug gemaakt tussen ons businessmodel, de groeistrategie, marketing en sales. En dat is juist wat niet onze kracht is als gedreven techneuten.”
Uitstekende sparringpartner voor AI-vraagstukken
Door het adviestraject en de vakkennis van Fabian Compagner is ToPerform Smart Solutions uitgegroeid tot een sterke sparringpartner voor AI-vraagstukken van steeds meer productiebedrijven in de industrie.
Over ToPerform Smart Solutions
We optimaliseren productieprocessen in de (petro)chemische en voedingsindustrie met Digital Twins. Met deze virtuele procesmodellen verhogen we de productiviteit en verminderen we het energieverbruik zodat de productiekosten sterk dalen.
Website: www.toperform-smartsolutions.nl