Beter teamwork door samenvoeging van vestigingen
Aanleiding
INNAX Bouwkundig Adviseurs is ontstaan uit een fusie van een energieadviesbureau en een bouwkundig ingenieursbureau met drie vestigingen die zelfstandig van elkaar werken. Het ontbreken van verbinding staat de onderlinge samenwerking en het aanbieden van integrale diensten in de weg. Er is een kanteling in de organisatie nodig van ‘vestigingsdenken’ naar denken en doen vanuit samenwerking, integrale processen en klantbediening. Willem Verboom en Ronald van der Togt hebben het bundelen van de kracht van vestigingen begeleid.
Klantvraag
Hoe kunnen we drie vestigingen succesvol samenvoegen zodat het teamwork van beide bedrijven verbetert en meerwaarde voor klanten ontstaat?
Aanpak
Er is gekozen voor een ontwikkelstrategie bij het bundelen van de kracht van vestigingen. Het uitgangspunt is dat medewerkers veel mogelijkheden in zich hebben om bij te dragen door goed teamwork. Ze worden intensief betrokken bij alle fasen van het proces. De externe verandermanagers fungeren als bruggenbouwers zodat een olievlek ontstaat over de vestigingen heen. En ook dat de resultaten op iedere vestiging worden geborgd en de samenvoeging vloeiend verloopt.
Resultaten
De veranderaanpak heeft ertoe geleid dat medewerkers deze uitdaging zijn aangegaan. Hierdoor kwam veel energie vrij. Door het werken met verbeterteams zijn de medewerkers van de drie vestigingen steeds meer naar elkaar gegroeid. Dit had een positief effect op het teamwork. De samenvoeging tot één vestiging werd hierdoor uiteindelijk een logische keuze ervaren. In het oog springende resultaten zijn:
- Acceptatie van samenvoeging van vestigingen wat geresulteerd heeft in 45% kostenbesparing
- Helder inzicht in de succesfactoren, groeimogelijkheden en centrale thema’s voor de verbeterteams
- Groter bewustzijn bij medewerkers door het denken en werken vanuit het collectieve belang
- De betrokkenheid van verbeterteams heeft geleid tot:
- Beter teamwork en goede informatievoorziening
- Betere kennisdeling over projecten en klanten
- Meer klantgerichtheid door gecombineerde diensten aan te bieden
- Nieuwe uniforme werkwijzen en goed op elkaar afgestemde processen
- Andere vormen van samenwerking en dienstverlening
- Beter benutte talenten van medewerkers
- Meer energie, creativiteit, pro-activiteit en werkplezier bij medewerkers
Over INNAX
Oplossingen realiseren waarmee voor onze opdrachtgevers, hun gebouwen én omgeving duurzame resultaten worden bereikt: dat is de missie van INNAX. Van startend afval- en energiemanagement dienstverlener in 1992 zijn we uitgegroeid tot een multidisciplinaire gebouwverduurzamer met vestigingen in Veenendaal, Tilburg, Heerenveen en Almere.
Website: www.innax.nl