Crisis opgelost door meer klantgerichtheid
Aanleiding
INNAX Bouwkundig Adviseurs heeft in 3 jaar een ongekende groei doorgemaakt. Het bedrijf is vanaf de start gegroeid naar 125 medewerkers. Door de crisis in de bouw is het bedrijf in zwaar weer gekomen. Hierdoor kwam de klantgerichtheid onder druk te staan. INNAX is genoodzaakt een sterke kostenbesparing door te voeren. Ook dient het bedrijf te veranderen van een projectgerichte organisatie in een klantgerichte procesorganisatie. Daarnaast is een structurele groei van de omzet noodzakelijk. Ronald van der Togt van Expertision heeft dit traject geleid als interim-manager.
Klantvragen
- Hoe zorgen we dat INNAX financieel gezond wordt en blijft?
- Hoe verhogen we de omzet en zorgen we voor continuïteit?
- Hoe vergroten we de klantgerichtheid?
Aanpak
We hebben met een team van INNAX-medewerkers oplossingen bedacht om de omzet eerst een boost te geven en daarna jaarlijks te laten groeien. Dit plan moet, samen met de doorgevoerde kostenbesparing en het werken als klantgerichte procesorganisatie, leiden tot een stabiel en gezond bedrijf.
Resultaten
Prachtig hoe een groep mensen in een crisis weer kansen ziet en deze succesvol heeft opgepakt! Een belangrijke succesfactor was het benutten van de creativiteit en het talent van medewerkers. Dit heeft de volgende resultaten opgeleverd:
- In een periode van 4 maanden is een nieuw, meerjarig dienstenpakket voor woningcorporaties ontwikkeld en met succes aan hen aangeboden.
- Dit heeft geleid tot een significante omzetgroei en een gegarandeerde omzet voor de komende 3 jaar waardoor meer continuïteit is ontstaan.
- De INNAX teams zijn in korte tijd klaargestoomd op hun taak. De samenwerking is geïntensiveerd tussen de verkoopbuitendienst, verkoopbinnendienst, adviseurs en afdeling ICT.
- De klantgerichtheid is sterk toegenomen.
- Klanten zijn enthousiast over de proactieve en professionele aanpak. Zij hebben de aangeboden offertes ondertekend en de samenwerking met INNAX geïntensiveerd.
- Het succes heeft medewerkers een energieboost gegeven doordat zij zelf oplossingen hebben bedacht voor de bedrijfscrisis en deze succesvol hebben uitgevoerd.
- De veranderaanpak heeft geleid tot een betere samenwerking met de zusterbedrijven. Er is meer synergie tussen de bedrijven ontstaan.
- Om de continuïteit en de succesvolle werkwijze te waarborgen zijn we gaan werken met klantenteams. Klanten worden hierdoor op maat bediend door kleine, vaste teams. Dit heeft het werkplezier van medewerkers en hun betrokkenheid bij klanten sterk verhoogd. Dit heeft geleid tot een grotere klantgerichtheid en klanttevredenheid.
Over INNAX
Oplossingen realiseren waarmee voor onze opdrachtgevers, hun gebouwen én omgeving duurzame resultaten worden bereikt: dat is de missie van INNAX. Van startend afval- en energiemanagement dienstverlener in 1992 zijn we uitgegroeid tot een multidisciplinaire gebouwverduurzamer met vestigingen in Veenendaal, Tilburg, Heerenveen en Almere.
Website: www.innax.nl