Crisis opgelost door vergroten van klantgerichtheid

j-waagenaar"In samenwerking met Ronald is het gelukt om een gezond bedrijf te worden en te blijven. Er zijn oplossingen gevonden om eerst de omzet een boost te geven en daarna jaarlijks verder te groeien."

Jörgen Waagenaar - CEO bij INNAX Gebouw & Omgeving BV

Aanleiding

INNAX Bouwkundig Adviseurs heeft in 3 jaar een ongekende groei doorgemaakt. Het bedrijf is vanaf de start gegroeid naar 125 medewerkers. Door de crisis in de bouw is het bedrijf in zwaar weer gekomen. INNAX is genoodzaakt een sterke kostenbesparing door te voeren. Ook dient het bedrijf te veranderen van een projectgerichte organisatie in een klantgerichte procesorganisatie. Daarnaast is een structurele groei van de omzet noodzakelijk. Ronald van der Togt van Expertision heeft het geheel geleid als interim-verandermanager / sales manager a.i.

Klantvraag

Hoe zorgen we dat INNAX financieel gezond wordt en blijft?

Aanpak

Klantgerichtheid INNAXOm een gezond bedrijf te worden en te blijven, zijn met een team van INNAX medewerkers oplossingen bedacht om de omzet eerst een boost te geven en daarna jaarlijks te laten groeien. Dit plan moet, samen met de doorgevoerde kostenbesparing en het werken als klantgerichte procesorganisatie, leiden tot een stabiel en gezond bedrijf.

Resultaten

Prachtig hoe een groep mensen in een crisis weer kansen ziet en deze succesvol oppakt! Een belangrijke succesfactor was het benutten van de creativiteit en het talent van medewerkers. Dit heeft de volgende resultaten opgeleverd:

  • In een periode van 4 maanden is een nieuw, meerjarig dienstenpakket voor woningcorporaties ontwikkeld en met succes aan hen aangeboden.
  • Dit heeft geleid tot een significante omzetgroei en een gegarandeerde omzet voor de komende 3 jaar waardoor meer continuïteit is ontstaan.
  • De INNAX teams zijn in korte tijd klaargestoomd op hun taak. De samenwerking is geïntensiveerd tussen de verkoopbuitendienst, verkoopbinnendienst, adviseurs en afdeling ICT.
  • Klanten zijn enthousiast over de pro-actieve en professionele aanpak. Zij hebben de aangeboden offertes ondertekend en de samenwerking met INNAX geïntensiveerd.
  • Het succes heeft medewerkers een energieboost gegeven doordat zij zelf oplossingen hebben bedacht voor de bedrijfscrisis en deze succesvol hebben uitgevoerd.
  • De veranderaanpak heeft geleid tot een betere samenwerking met de zusterbedrijven waarbij ook talenten van enkele medewerkers uit zusterbedrijven zijn ingezet. Dit heeft bijgedragen aan meer synergie.
  • Om de continuïteit en de succesvolle werkwijze te waarborgen is een nieuwe manier van samenwerken geïntroduceerd: werken met klantenteam. Klanten worden hierdoor op maat bediend door kleine, vaste teams. Dit heeft het werkplezier van medewerkers en hun betrokkenheid bij klanten sterk verhoogd. Dit heeft geleid tot een grotere klantgerichtheid en klanttevredenheid.

Over INNAX

INNAX is gebouwverduurzamer die oplossingen realiseert op het gebied van energie, techniek, milieu en veiligheid zodat de opdrachtgever, haar gebouwen en omgeving duurzame resultaten behalen.

Website: www.innax.nl